Onze school heeft altijd al oog gehad voor leerlingen met leerstoornissen of om het even welke problematiek die hen het studeren bemoeilijkt. De voorbije jaren hebben we ook geïnvesteerd in onze hoogbegaafde leerlingen. We zijn er ons van bewust dat er geen éénduidig profiel bestaat van "dé hoogbegaafde leerling" en we spelen daarom ook zoveel mogelijk in op de individuele noden van deze kinderen. Dat is vooral de taak van onze leerlingenbegeleiding.

Daarnaast hebben we een werkgroep in het leven geroepen die de leerlingen zelf omgedoopt hebben tot "Jump", naar analogie van de kangoeroeklasjes in het lager onderwijs.
In deze werkgroep krijgen hoogbegaafde leerlingen de kans om enkele vakken zelfstandig te verwerken met als beloning een vervroegde SP. Voorwaarde is wel dat de tussentijdse resultaten voor dit vak goed zijn. Ze kunnen ook deelnemen aan prikkelende projectnamiddagen die hun motivatie extra aanscherpen.

Hilde Van Elsen, leerkracht wiskunde, coördineert de activiteiten voor deze leerlingen.


1) Voorbeeld uitstap: een dagje VTM

verslag door één van de deelnemende leerlingen:

Een nieuw schooljaar betekent ook altijd een knallende buitenschoolse uitstap met JUMP. Die bracht ons deze keer naar Vilvoorde, naar het gebouw waar bijna heel VTM om draait: Medialaan! Bij binnenkomst werden we verwelkomd door nieuwsanker Stef Wauters, die onze gids zou zijn doorheen de gebouwen en de dag. Het eerste wat mij opviel was de ongelofelijk gezellige centrale laan die doorheen het gebouw loopt. Aan weerzijden staat een rij bomen en overal vind je zetels en zithoekjes waar je ontspannen en gezellig kunt gaan zitten. Het hele gebouw ademt een warme en ontspannen sfeer uit. De tocht leidde ons eerst langs de redactie en nieuwsstudio, waar we al een hoop bekende gezichten tegenkwamen. Het verbaasde mij vooral dat er zo’n grote technische ploeg nodig is om het hele nieuws te laten draaien. Daarna brachten we een bezoek aan de set van Jonas & Van Geel, waar de band al volop aan het repeteren was. nieuw schooljaa

 Tot slot vielen we binnen in de studio van Q-music, waar we getuige waren van een vreemd telefoongesprek (iets over mysteryshoppen of zo?) en werd ons ook gevraagd om met de hele groep een wave te doen. De dag vloog voorbij en achteraf kwam de suggestie om volgend jaar VRT eens te bezoeken. Het was voor ons zeker en vast een speciale, boeiende en geslaagde dag die we niet snel zullen vergeten…

20160915 110656

 


 

2) voorbeeld twee: graffitiwandeling & workshop 

Geen gewone schooldag als alle andere vandaag, maar iets waar we al lang naar uitkeken: een stadswandeling langsheen inspirerende street art in Lier, en als kers op de taart mochten we zelf de handen uit de mouwen steken met enkele graffitibussen.

Twee ervaren stadsgidsen loodsten ons feilloos door Lier en konden ons tot in het kleinste detail vertellen wie welke muur bespoten had of wat de betekenis achter een werk was. Het is best verbazend hoeveel van die werken er te vinden zijn, vaak op plaatsen waar je dagelijks voorbij fietst of wandelt, zonder echt te beseffen dat iemand er zoveel tijd in gestoken heeft.

Ook werd onze aandacht gevestigd op lelijke elektriciteitskasten, waarvan je gewoonlijk denkt dat ze het plaatje van de stad wat bederven, maar die ditmaal leuk versierd waren, bijvoorbeeld als stereobox of met een grappige cartoon erop, zodat je er oprecht blij van werd.

We wandelden, bekeken street art en trokken enkele foto’s tot onze vingers en tenen het voor bekeken hielden van de kou, dus gingen we naar het Moevement om zelf aan de slag te gaan, nu we toch genoeg inspiratie hadden opgedaan. Een sympathieke, jonge gast legde ons de basics uit voor een tekening die goed tot zijn recht komt. Eerst konden we dus binnen (lekker warm, yes!) enkele schetsen maken om ze daarna met echte graffitibussen tot stand te laten komen. Dat was toch wel even moeilijker dan gedacht! Niettemin kwamen er veel prachtige werkjes tevoorschijn die zo op een muur in Lier hadden kunnen staan. Iedereen was blij en had weer wat te vertellen thuis. 

Bedankt JUMP-organisatoren voor deze leuke voormiddag!

//lyceum16-17.campussintursula.be/#!album-250