eerste schooldag41 

Een eerste schooldag is voor alle partijen een nerveuze bedoening: leerlingen komen terecht in nieuwe klasgroepen of moeten weer even hun plaatsje zoeken in de vertrouwde klasgroep. De leerkrachten van hun kant willen een goede eerste indruk maken op hun leerlingen. Toch verliep de eerste schooldag in een gemoedelijke sfeer en was er van "eerste schooldagstress" niet veel te merken.

Voor de leerlingen van het derde jaar zal de aanpassing ongetwijfeld het grootst geweest zijn. Zij verlaten de cocon die de middenschool was en komen nu tussen "de grote jongens en meisjes" terecht! Het waren trouwens diezelfde grote jongens en meisjes die hen -uiteraard samen met de klassenleerkrachten -opvingen. De zede jaren boden zich immers massaal aan om de rol van "peter" of "meter" te vervullen.
Na een korte kennismaking volgden enkele opdrachten om elkaar beter te leren kennen en daarna trokken de derde jaren onder de hoede van hun peters en meters de gebouwen van de Campus in voor een rondleiding langs de belangrijskte lokalen. Hun tocht eindigde in de refter, waar ze hun eerste schooldag met een drankje en een wafel konden afsluiten.
Ook de vierde jaren hadden een fijne opener van het nieuwe schooljaar: enkele teambuildingsactiviteiten en wat praktische afspraken en hun eerste schooldag zat er al op.
De vijfde jaren hadden iets minder geluk: ze mochten dan weliswaar later naar school komen, maar ze hadden geen speciale activiteiten op het menu staan. Hun klassenleraren zullen hen ongetwijfeld nog wel wat gespaard hebben en zich beperkt hebben tot een voorzichtige eerste aanzet tot kennisoverdracht.
Voor de zesde jaren stond er naast hun peter- en meterschap nog wat informatie over de nakende Zuiddag op het programma, waarover later meer.